Opgaver: Sammenhænge eller ej

701

Bane 1:

Bane 2:

Bane 3:


Graferne viser hastigheden som funktion af tiden for en go cart på tre forskellige baner.

Oversæt graferne til en sproglig forklaring.
Tip: På x-aksen er angivet tid, og på y-aksen er angivet fart.

Se om du kan tegne et bud på hvordan de tre go cart baner ser ud. Jeg kan afsløre, at den ene er formet som en cirkel. Hvilken?

702

Sommetider kan det se ud som om der er en sammenhæng uden der nødvendigvis er det.

Diskutér i eksemplerne nedenfor, om I forventer, der vil være en sammenhæng:

a) Tyngdekraften og massen.

b) Gennemsnitlig hastighed i trafikken og antal bilulykker.

c) Antallet af julestjerner i gaderne og butikkernes omsætning.

d) Antallet af solskolinger og is-salget.

e) Solens højde på himlen og temperaturen.

f) Salget af grøntsager og personer der får diagnosticeret autisme.

703

Er der en sammenhæng?

704

Er der en sammenhæng?

705


Er der en sammenhæng?
(De lodrette streger viser usikkerhederne)